پس از آن که حسن روحانی چندین بار، با پیروزی بزرگ خواندن برجام ، اعلام کرد که حالا نوبت به برجام 2 یا به تعبیری دیگر "برجام داخلی" رسیده است، آیت الله خامنه ای در نخستین سخنرانی سال 95 در مشهد، بدون ذکر نام رئیس جمهور، به شدت از کسانی که "می خواهند برجام 2و3و4 راه بیاندازند" انتقاد کردند. این موضع گیری بی سابقه به حدی شوک آور بود که رئیس جمهور را واداشت تا در اولین جلسه هیات دولت بر پایبندی خود و دولتش به تبعیت از ولایت و اتباع دستورات ایشان تاکید کند. (ادامه مطلب را ببینید...)

با وجود این، روحانی در خنثی کردن اثر مخالفت صریح رهبری با آنچه در پیام نوروزی رئیس جمهور هم برجسته شده بود چندان موفق نبود و امروز در سخنرانی جدید رهبر انقلاب به مناسبت تولد دختر گرامی پیامبر اسلام و روز زن؛ انتقادات جدی تر و صریح تری مطرح شد. ایشان اظهار داشتند که وقتی توافقی روی کاغذ نوشته می شود اما تحریم ها بر طرف نمی شود، نشان می دهد که یک جای کار ایراد دارد. همچنین افزودند که با مذاکره مخالف نیستند اما باید طوری مذاکره کنیم که سرمان کلاه نرود. این بیانات، مستقیماً اظهارات پر تکرار رئیس جمهور و اعضای دولت مبنی بر لغو شدن تحریم ها را رد می کند و همچنین تلویحاً اشاره می کند که سر دولت کلاه رفته است.


کمترین اثر اظهارات صریح رهبری این خواهد بود که مخالفان برجام و منتقدان دولت، شمشیر را برای مقابله با اقدامات حسن روحانی که در مغایرت با منویات مقام معظم رهبری است، از رو ببندند و بدین ترتیب از امید مضاعفی نیز برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و با تبلیغ نارضایتی رهبری نظام از دولت یازدهم برای تهییج هواداران خود برخوردار شوند.

حال باید منتظر بود و دید که آیا این انتقادات از طرف دولت با توجیه یا توضیحی رو به رو خواهد شد؟ توضیحی از جنس اظهار نظر اخیر سخنگوی دولت، در پی نام گذاری سال 95 با محتوای دعوت از دولت به اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی که پرسید: "آیا این باد بود که رشد اقتصادی را افزایش و تورم را کاهش داد؟!"


مطالب مرتبط:

حسن روحانی و شکست برجام 2 و 3 و 4