Free Delivery

فروش آنلاین در ایران، پدیده نوظهوری نیست، اما اقبال خریداران و اعتماد ایشان به فروشگاه های اینترنتی در سال های اخیر، رشد قابل توجهی داشته است و در کنار آن فضای رقابت در جذب مشتریانی که مدام در حال ورود به این بازار گسترش یافته هستند نیز در حال افزایش است. اما در حاشیه این فرصت اقتصادی جدید، چالش های بزرگی نیز وجود دارند و از عمده ترین آن ها، تحویل  سریع، برنامه ریزی شده و ارزان کالای خریداری شده است. هم اکنون فروشگاه هایی هستند کهتا 15 هزار تومان بابت حمل یک روزه سبد خرید مشتریان خود، هزینه دریافت می کنند. همین هزینه سربار، به سادگی می تواند یک خریدار را از تکمیل سفارش منصرف کند (ادامه مطلب را ببینید...)

از طرف دیگر، تاخیر های چند روزه در ارسال کالا با هدف کاهش هزینه حمل نیز اثر مشابهی دارد. کمتر خریداری حاضر است چندین روز در انتظار دریافت کالایی باشد که می توانست آن را زودتر و کم هزینه تر از فروشگاه های فیزیکی و واقعی خریداری کند. حتی فروشگاه بزرگی مثل 5040 با آن حجم تبلیغات تلویزیونی، وقتی دچار تاخیر های چندین روزه در ارسال می شود، واکنش دفعی مشتریان، به سادگی آن را به فروشنده چای سبز و محصولات لاغری تبدیل می کند!

این که فروشگاه های بزرگ کماکان تلاش می کنند به سرویس حمل خود یارانه بدهند و هزینه حمل را بین خود و خریدار تقسیم کنند، نشان دهنده اهمیت این موضوع در افزایش فروش است. در چنین فضایی، اهمال شرکت های حمل کالا در ارائه راهکار مناسب جهت توسعه چنین بازاری غیر قابل گذشت است. بهینه کردن روش های حمل برای بازار های نوظهور، بدون تردید وظیفه متخصصان لجستیک است، اما شاهد هستیم که این مدیران فروشگاه های آنلاین هستند که آستین بالا زده و مستقیماً در حال حل مساله هستند.

فروش اینترنتی در ایران در آغاز راه است. با این حال، فاصله ای که با کیفیت جهانی این سرویس وجود دارد، فاصله ای بسیار عمیق و تاسف بار است. آمازون در حال طرح ریزی راه کارهایی برای تحویل یک ساعته خرید مشتریان محلی خود است، و ما هنوز در بحران امکان تحویل کالا به مشتری به سر می بریم!


مطالب مرتبط:

روش جدید تحویل کالا برای فروشگاه های اینترنتی