در طول دوران رهبری آیت الله خامنه ای، شاید سابقه ای وجود نداشته باشد که ایشان به طور علنی و صریح با رئیس جمهور مستقر مخالفت کرده باشند و همواره روش ایشان مبتنی بر حمایت از دولت و رئیس جمهور بوده است. حتی در دوران 8 ساله دولت اصلاحات هم نمونه ای وجود ندارد که رهبری مستقیماً شخص رئیس جمهور را به طور علنی مورد مواخده قرار داده باشند. هم اکنون اما، حسن روحانی خود را در موقعیتی شوکه کننده می بیند. (ادامه مطلب را ببینید...)
رهبر انقلاب در سخنرانی روز اول سال در مشهد، مستقیماً نظر صریح رئیس جمهور در خصوص برجم 2 و 3 را مورد نقد تند و تیزی قرار داده و علاوه بر آن ، موفق بودن برجام اصلی را هم در عمل مردود شمردند.
روحانی، در خیلی از موضوعات اولین است و برخی تابو ها را شکسته است. حالا اما اولین رئیس جمهوری است که تجربه تقابل علنی با عالی ترین مقام نظام را درک می کند و حتی خود را از این طریق متهم به بی توجهی به آنچه اقتصاد مقاومتی خوانده شده است می بیند. از این روست که وزرای خود را به ارائه گزارش عملکردهای خود در راستای اقتصاد مقاومتی فرا می خواند.
برای حسن روحانی میانه رو که به نظر می رسید تعاملش با نظام، ساده تر از تعامل برای امثال دکتر عارف به عنوان یک اصلاح طلب باشد حالا وضعیت پیچیده ای رخ داده است...